yoshiepen’s journal

さまざまな領野が摩擦しあい、融合し、発展するこの今のこの革命的な波に身を任せ、純な目と心をもって、わくわくしながら毎日を生きていたいと願っています。

『Falstaff フォルスタッフ』@ベルリン・ドイッチェ・オペラ劇場12月11日

ベルリン・ドイッチェ・オペラのホームグラウンド劇場は地下鉄U線のシラー劇場のある駅より一つ西の駅。Deutscheopera駅出口を出てすぐ。劇場はいわゆるヨーロッパのオペラハウスではなく、東京文化会館とかびわこホールのような造り。近代建築で内部も見やすい構造になっている。50ユーロの席だったけど見やすく、演者の顔はオペラグラスがなくても見えた。今回の旅行でもっとも後悔したのがオペラグラスを持ってきていないこと。こんなの初めて。でもあの非常識にばかでかい新しい歌舞伎座なんてのは、観劇するにはふさわしくないんですよね。ふつうはオペラグラスなしでも顔の判別ができる状態で観劇できるようにすべきだと思う。

こういうエラそうなことをいいながら、2時間半の公演時間中、半分は寝てしまっていた!時差ボケが今頃出てきた。周りのお客さんに恥ずかしかったし、自分を呪った。原因の一つが英語字幕が舞台の一番上に出たこと。見上げているうちに眠くなる。昨日のシラー劇場では字幕がなかった。こちらも途中で寝ていましたけどね。ホントにもったいない。生理現象だからどうしようもないのだけど。

自分を許せないのは、歌手たちがすばらしかったから。観劇するとき、それが歌舞伎であれ、大衆演劇であれ、あるいはその他の演劇であれ、常に「一期一会」の心構えでみることにしている。だのにこのザマ。お恥ずかしいです。

以下劇場サイトからの主要なキャスト。

Conductor Stefan Solyom

Director Christof Loy

Stage-design Johannes Leiacker

Light-design Bernd Purkrabek


Sir John Falstaff Kiril Manolov

Ford John Chest

Fenton Álvaro Zambrano

Cajus Thomas Blondelle

Bardolfo Gideon Poppe

Pistola Marko Mimica

Alice Ford Maria Pia Piscitelli

Nannetta Elena Tsallagova

Meg Page Jana Kurucová

Mrs Quickly Dana Beth Miller

Orchestra Orchester der Deutschen Oper Berlin

このサイトにあったInformationが秀逸だった。このヴェルディの『フォルスタッフ』のテーマ、狙いをみごとに伝えている。

Just as Shakespeare's comedies never get bogged down in tattiness but always explore the sadness and loneliness behind the mask of tomfoolery, so too is Verdi's late work, FALSTAFF, much more than a light-hearted run-around. Basing his FALSTAFF on the Bard's “Merry Wives of Windsor” and “Henry IV”, Verdi created one of the quirkiest scores of the 19th century, one that takes the theatre itself as the central theme of the piece.

Society repeatedly equates a Falstaff encounter with an open season for lies and masquerades. The story presents us with a pretend rendezvous, a husband disguised as a spy and a collective ghost staged in a park at night. Falstaff is the individualistic outsider stirring up the comfortable status quo with his otherness and inducing the bourgeoisie to act, to produce theatre, to be anarchical.

Verdi penned FALSTAFF around the time that he was setting up his “Casa Verdi” home for retired musicians in Milan. The opera is at once a testimony to the youthfulness and experience of a composer shortly before his 80th birthday. The work deals with the ageing process and touches on issues such as loneliness and depression. Ever present, however, is the spirit of the closing fugue: “Tutto nel mondo è burla. / Everything in the world is but a joke.”
Kindly supported by Förderkreis der Deutschen Oper Berlin e. V.

今日の歌手、とくにフォルスタッフ役のKiril Manolovが優れていたのは、フォルスタッフのこのアウトサイダー性をしっかりと描出できていたこと。なんとも哀しいフォルスタッフ。それは『ヘンリー四世』の続編としてこの作品をみると、よけいに際立つ。